Katka – sportující maminka, která vydala kuchařku

Protože je pro mne každý důvod být veganem krásný, rozhodla jsem se, že zde najdete příběhy lidí, jejich zkušenosti a inspirující cesty životem.

S Katkou se známe právě skrze její kuchařky Místo vejce banán Místo kapra hlíva, které nabízíme i na našem eshopu Vegan-Shop. Od začátku jsem ji obdivovala právě za to, že je maminkou a zároveň se neomezuje, ale jde si za svými sny, sportuje a dokonce ještě pracuje na kuchařkách.

Ahoj Kačko, můžeš ve stručnosti představit svůj příběh?

Jsem normální holka, teď už spíše žena ve středních letech, která od malička milovala zvířata, jen si neuvědomovala, že rozdíl, který společnost přiřazuje hospodářským zvířatům, je vlastně úplně nesmyslný. Po tom, co mi v 31 letech došlo, že kráva nebo prase se vlastně ničím podstatným neliší od psa nebo dokonce i člověka (všichni máme touhu k životu, cítíme bolest, radost, smutek, a to je podle mě zásadnější než to, jestli umíme malou násobilku nebo aport), jsem se rozhodla přestat jíst maso, krátce na to po zhlédnutí dokumentů o živočišném průmyslu celkově i další živočišné produkty. Zajímavé může být, že jsem tou dobou už opravdu dlouho toužila po miminku, bohužel se nám to s mužem tři roky nedařilo. Rok po přechodu na veganství už jsem doma měla měsíční miminko (tzn., že asi dva měsíce po přechodu na vegan stravu jsem otěhotněla). Nikolce byly letos v dubnu dva roky a je úplně zdravá (kromě jedné dětské nemoci neměla ještě ani rýmu), veselá a veganství v těhotenství jí určitě nijak nepoškodilo. Doma je veganka, mimo domov občas vegetariánka, maso však v životě neochutnala.

Často se účastním různých debat o veganství v těhotenství a informuju o tom, co jsem sama načetla a prožila, abych dál šířila to, že to jde. Tím to ale nekončí.

Krátce po porodu jsme s kamarádkou Verčou Chládkovou napsaly kuchařku Místo vejce banán, a protože byla úspěšná, rok na to ještě další kuchařku s názvem Místo kapra hlíva, která je zaměřena na recepty vhodné pro různé společenské příležitosti (vánoce, narozeniny, velikonoce…). Do knihy jsme se snažily promítnout vše, co jsme na začátku v knížkách a informačních zdrojích postrádaly – základy o výživě, jednoduché a rychlé recepty ze surovin, které jsou běžně k dostání.

No a nakonec mám stránky www.vegansport.cz kde spojuji veganství se svojí vášní, a tou je sport. Snažím se ukázat na svém příkladu i příkladu dalších veganů, že veganství a sport se rozhodně nijak nevylučují, naopak může být veganství velkou výhodou oproti konvenční stravě. Navíc jsem teď rozjela takový systém běžeckých výzev Běžíme pro zvířata, kdy účastníci zaznamenávají počet naběhaných kilometrů v tréninku a závodech a kilometry pak věnují organizacím, které pomáhají propagovat veganské myšlenky, v podobě darované částky.

Jaký je důvod toho, že ses stala vegankou?

Soucit se zvířaty. Prozření, že dělit zvířat na ty, která jsou na mazlení, a na ty, která je možné týrat, je nesmyslné a nic to nevypovídá o tom, jak to zvíře trpí nebo netrpí. Velmi důležité pro mě bylo to, že jsem se záhy dostala k informacím o tom, že veganská strava je z hlediska živin pro tělo plně dostačující. Nejdřív šlo o vegetariánství. Ale pak pro mě bylo naprostým šokem to, jak to chodí v mléčném průmyslu. Netušila jsem nic o tom, že mléko v krabici je přesně to mléko, které patří malému telátku, které kvůli tomu muselo být odebráno matce a odvezeno na jatka. Vlastně nevidím rozdíl mezi mlékem a telecím masem – telecí maso je vlastně produkt mléčného průmyslu. Do toho je tu ještě ta kráva, která skoro nevidí denní světlo, je neustále dojena a po třech letech totálního vyčerpání zabita. Nechutné.

Jak dlouho jsi vegankou?

3 a čtvrt roku.

Pro inspiraci ostatním – můžeš popsat jídelníček jednoho Tvého dne?

Snídaně: celozrnný rohlík, avokádová pomazánka (1/4 avokáda, rajče), blackstrap melasa
Svačina: kukuřičný muffinek s tofu krémem (kukuřičná mouka, rýžový sirup, tofu, vanilkový cukr, olej, konopné mléko)
Oběd: brokolicová polévka (brokolice, česnek, cibule, sůl, pepř, lněné semínko), těstovinový salát (semolinové a celozrnné těstoviny, rajče, cibule, mayonette, sůl, pepř)
Svačina: mrkvovoananasový kompot
Večeře: tortilla, 100 g tempehu, salát, rajče, cibule, česnek, žlutá paprika, mořské řasy, dresink (50 g sójový jogurt, olivový olej, sůl, česnek)

Myslíš, že je kuchařek s veganskou tematikou už dostatek

Myslím, že jich nebude nikdy dost, ale v poslední době jich byla vydána velká spousta i z českého prostředí, což je super. Pro trh je to super, autoři to ale budou mít težší a těžší. Budou muset přijít s něčím opravdu hodně originálním 🙂

Jaké je Tvé zaměření, co Tě odlišuje?

Jak jsem psala výše, tak mám rodinu, vydala jsem kuchařku a sportuji. Možná jen k tomu, jak sportuji: Po porodu jsem začala znovu běhat s tím, že bych si jednou chtěla zaběhnout maraton. Rok po porodu jsem si zaběhla půlmaraton s osobním rekordem, pak na pár měsíců s během přestala a svůj sen oživila až letos v lednu. A v květnu jsem to na pražském maratonu opravdu zvládla, bez velké krize v celkem dobrém čase 🙂

Dalším mým nejbližším cílem je závod Valašský hrb v květnu 2017, je to 50 km v terénu s převýšením téměř 2000 m. Do konce roku plánuju zapracovat na rychlosti a technice a v lednu se pustit do specifického ultramartonského tréninku.

Ale ze všeho nejvíce stejně miluji lezení po skalách a umělých stěnách! 🙂

Katka Balcarová z České Třebové, 34 let

Katka je velkou inspirací především pro budoucí maminky, které se bojí neustálého tlaku ze strany veřejnosti a lékařů, kteří veganství malých dětí bojkotují a spíše nechvalně propagují anti-kampaně. Držím palce každé ženě i muži, kteří se rozhodnou stejně jako Katka – ze soucitu ke zvířatům – je to nádherný a srdečný důvod.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

  • Kategorie článků
  • Nejnovější příspěvky